Mark en Maaike op wereldreis

De Big Five en een paar meer!

Jambo (= hoi) allemaal,
Hier zijn we weer en nu vanuit Afrika! Na 3 weken te hebben genoten van alle luxe wat NL ons heeft gebracht werd het nu weer tijd voor ons om een beetje af te zien. Onze reis begon met de vlucht op 26 augustus naar Nairobi, Kenia. Voordat we vertrokken hadden we veel waarschuwingen en tips gekregen om goed voorbereid te zijn op het continent Afrika. Dit heeft gemaakt dat we de eerste dagen beiden erg voorzichtig waren en ons niet echt veilig voelde. We moesten echt weer even wennen om echt op je spullen en jezelf te moeten letten. Gelukkig, naar een paar dagen hadden we onze draai gevonden en voelde we ons een stuk beter. Zoals vele van jullie wel weten staan de landen Kenia en Tanzania bekend om hun wildparken. We zijn de afgelopen 3 weken naar verschillende wildparken geweest. In Kenia naar de Masai Mara en Hells Gate Nationaal Park en in Tanzania naar Tarangire Nationaal Park, Lake Manyara, Serengeti en afsluitend naar de Ngorongoro krater. Hieronder zullen we een 'korte' beschrijving geven van al onze belevenissen, want we hebben wederom weer genoten. Wel raar om alle tempels achter ons te hebben gelaten en nu te genieten van de dieren.

Vier dagen voordat we naar Afrika gingen hebben Mark en ik nog een lichtgewicht tent gekocht want we hadden gelezen dat je veel kan kamperen in Oost en Zuid Afrika. Naast dat het ons erg leuk leek zou het ook wat kosten besparen. Dit laatste was ook erg mooi mee genomen want wat zijn Kenia en Tanzania dure landen! Je zal het niet denken als je aan Oost Afrika denkt, maar om een wildpark binnen te gaan moet je aardig wat dollars neer tellen. Daarnaast moet je het allemaal georganiseerd doen, dus dit hield in dat we 2 safari's hebben geboekt. Hells Gate Nationaal Park hebben we zelf gedaan, omdat je hier met een fiets in mag.

Op safari in Kenia:
Na wat zoeken op het internet en flink onderhandelen hebben we een 3 daagse safari naar Masai Mara geboekt. We betaalde 145 dollar per persoon en dit zonder de entree ticket van het park. Onze prijsonderhandeling startte op 230 dollar per persoon. De reis naar Masai Mara zou in totaal ongeveer 6 uur in beslag nemen. We hadden een tussen stop gemaakt bij de Rift Valley . Dit is een vallei die van Israel tot Mozambique loopt. Op dit punt schuiven de Aziatische continentale plaat en die van Afrika langzaam van elkaar af. Hierdoor is deze vallei ontstaan. Er werd ons verteld dat de vallei per jaar 3 cm breder wordt. We hadden bewust de entree tickets uit de prijs laten halen want we wilde weer proberen om studentenkorting te krijgen. Dit zal ons 70 dollar per persoon schelen. Jullie zullen het niet geloven, ondanks onze 33 jaar, gaan we er nog steeds als studenten door het leven. Bij Mark hadden ze wat twijfels, want ze vonden hem niet op een student lijken, maar met een glimlach was alles snel geregeld. Direct toen we het park in kwamen zagen we al gazelle, impala's, buffels en zebra's. In deze tijd vind de migratie van de wildebeast (gnoes) plaats. Ze trekken van Tanzania naar Kenia en weer terug om te kunnen genieten van het verse gras. Je praat dan over twee miljoen wildebeast die zich verplaatsen. Echt ontzettend gaaf om deze hoeveelheid dieren te zien. Al vrij snel zagen we een leeuwin met 3 leeuwtjes. Echt zo ontzettend gaaf en lief gezicht. De leeuwtjes waren aan het spelen met elkaar en ze trokken zich niets aan van alle jeeps die om hen heen stonden. We gaan natuurlijk voor het zien van de Big Five (buffel, olifant, leeuw, neushoorn en luipaard). Ik heb op de luipaard na alle andere dieren al een keer gezien op mijn vorige reis door Zuid Afrika. Het zou toch wel heel gaaf zijn om een luipaard te spotten. Mark en ik dachten dat we in een iglo tent zouden gaan slapen, nou dat was niet het geval. We sliepen in een grote tent met 2 bedden en daarachter was een douche en wc. Beter dan we hadden verwacht. Na een uitgebreid ontbijt met een omelet, pannenkoek en toast de volgende morgen gingen we weer op gamedrive. We hebben veel olifanten, zebra's en wildebeast gezien. Maar o jee als je moet plassen, dan heb je een probleem want we mochten echt niet buiten de auto komen. Nou dat was dus vrij snel het geval. Na een ongeveer 5 minuten zoeken was er door de chauffeur een goed plasplekje gevonden. We moesten eerst een stuk gebied afzoeken op dieren. Toen we een diervrij gebiedje hadden gevonden mocht ik even uit de auto om te plassen. Het was wel een gek idee dat je elk moment aangevallen kan worden door een leeuw of luipaard. Na de lunch had Mark een groep van 12 leeuwen gespot. Ze lagen lekker te slapen en te genieten van het zonnetje. We waren de enigste waardoor we rustig konden kijken. Nog geen minuut later zagen we een hele grote leeuw met manen en een leeuwin liggen. Echt super. Op de laatste ochtend van onze safaritrip zijn we net na zonsopgang het park in gegaan. Op een gegeven moment zagen we 2 leeuwen die op jacht waren. Ze waren 2 buffels aan het omsingelen. Helaas braken ze hun poging op een gegeven moment af. Deze aanval vonden ze waarschijnlijk toch iets te gewaagd. We hebben beiden genoten van alle dieren en de natuur in de Masai Mara. Terug in Nairobi werd onze jeep nog aangehouden door de politie en na een lange discussie besloot de politieagent mee te rijden zodat wij eerst afgezet konden worden bij de camping. Wij hadden het idee dat er iets niet goed was met de verzekering. Het is wel grappig om te zien hoe amicaal de mensen omgaan met de politie. In de auto hadden ze de grootste lol met z'n 2e. Ook waren we verbaasd over hoe vriendelijk de agent was om ons eerst terug naar de camping te laten brengen.

Onze reis naar Hell's Gate Nationaal Park hebben we op eigen gelegenheid gedaan. Dit betekent dus instappen in een Matatu. Matatu's zijn minibusjes voor 14 mensen, maar zoals jullie wel kunnen raden er passen er veel meer in. Ons record is 23 mensen, erg knus en gezellig. De weg er naar toe was zeer spannend en af en toe iets onverantwoord. De chauffeurs krijgen meer geld als ze meer ritten per dag afleggen. Dus hoe sneller ze op de plaats van bestemming zijn hoe meer geld ze verdienen. Het gevolg is tamelijk onverantwoord rijgedrag. Daarnaast rijden ze hier ook al als gekken. We hebben het gevoel dat het hier een sport is om voetgangers zoveel mogelijk te hinderen. Oversteken is hier dan ook echt zeer gevaarlijk. We zijn enorm voorzichtig. Onderweg hebben we gezien dat dit niet voor niets is. We reden voorbij een plek waar een ongeluk was geweest tussen een Matatu en een voetganger. De voetganger lag dood op de grond met een deken er overheen. Veilig aangekomen op onze camping hebben we een mooi plekje uitgekozen uitkijkend over Lake Naivasha. In het meer zitten nijlpaarden en pelikanen. Heel bijzonder! De nijlpaarden zien er zo lief en onschuldig uit, maar ze zijn uit het water heel gevaarlijk. Het is dan ook best raar toen we 's nachts naar het toilet moesten en ze zagen lopen op nog geen 15 meter van onze tent! De volgende ochtend werden we gewekt door twee ruziënde apen in de boom voor onze tent. Zoals ik al eerder schreef mag je Hell's Gate Park zelfstandig met een fiets bezichtigen. Na 2 redelijke mountainbike's te hebben uitgezocht zijn we 5 km naar de gate gefietst. Bij de gate aangekomen moesten we eerst tickets kopen. Helaas konden we hier geen studentenkorting krijgen. We kregen een mondelinge uitleg over de route die wij het beste konden fietsen door het park. De buffelroute was 14 kilometer lang en was volgens de man aan de poort alleen maar voor mensen die houden van de tour de France. Alle beesten zag je namelijk ook als je de korte route van 7 kilometer fietst. Wij kozen natuurlijk voor de lange route, want als het zo afgeraden wordt dan moet het wel rustig zijn! We hebben op onze hele tocht maar twee auto's gezien en geen enkele fietser. Wel zagen we enorm veel dieren: giraffen, zwijnen, herten, impala's, gazelle, buffels en zebra's. De tocht was absoluut erg zwaar maar de dieren en de mooi uitzichten maakte alles meer dan goed. Tijdens onze tocht terug over de meest gefietste route van het park zagen we verrassend weinig dieren en als we ze al zagen dan was het van grote afstand. Wel werden we nog enorm verrast door een giraf die water ging drinken bij een waterpunt. We hebben ruim een half uur zitten kijken naar het drinken van water door dit beest. Met bijna 30 kilometer achter onze kiezen hebben we het restaurant van onze camping opgezocht. De andere 2 gasten in het restaurant was een stel uit Nieuw Zeeland waar we in Nairobi ook mee hebben zitten praten. Erg grappig en gezellig. Het bleek dat hun ook richting Tanzania gingen en dat we in dezelfde bus zouden zitten naar Tanzania. We hebben met het bezoeken van Hell's Gate Park, ons avontuur in Kenia afgesloten.

Op safari en relaxen in Tanzania:
De grensovergang van Tanzania verliep soepel, echter waren we wel wat teleurgesteld over het visum van Tanzania. Het was slechts enkel, een simpele stempel en daar moesten we dan 50 US Dollar voor betalen. We werden uitgestapt in Arusha. Arusha is de plaats waar alle safari's in Tanzania en de tochten naar de Kilimanjaro vertrekken. Mark en ik zijn opzoek gegaan naar een betaalbare safari. Dit bleek niet zo gemakkelijk te zijn. In totaal heeft het ons zeker een dag gekost om iets te vinden. De safari was ver boven ons budget (overigens erg goedkoop vergeleken met andere maatschappijen), maar daar hebben we ons maar even overheen gezet. Je bent maar 1 keer in Tanzania, toch! We moesten cash afrekenen, we werden daarom met een taxi naar de bank gebracht en hebben daar 2 miljoen Tanziniaanse Shillings moeten pinnen. Met zakken vol geld zijn we weer teruggereden naar het kantoor. Onze route: Tarangire Nationaal Park, Lake Manyara, Serengeti (2 dagen) en afsluitend naar de Ngorongoro krater. We zouden met nog een koppel op safari gaan maar deze waren ziek terug gekomen van hun trip op de Kilimanjaro. We hadden dus de luxe om met z'n 2e op pad te gaan met een gids en een eigen kok.

Tarangire Nationaal Park was onze eerste stop. Dit is een van de mooiste NP in dit gebied in deze tijd van het jaar. Het gras schijnt hier nu het lekkerst te zijn dus er zijn heel veel dieren. Het was ruim 2 uur rijden. De weg was redelijk goed en Salomon (gids en chauffeur) reed rustig en veilig. Het was voor de eerste keer dat we ons gewoon veilig bij iemand in de auto voelde. Wat een luxe om rond gereden te worden door een privé chauffeur. Salomon bleef staan zolang we wilde en we zagen bijna geen andere jeeps. Hij probeerde het ons echt naar de zin te maken. Er waren heel veel vogels in het park die we nog niet eerder hadden gezien. We hebben de volgende dieren gespot: dikdik, impala's, poemba's, waterbucks, zebra's ,vele vogels, giraffen, apen en heel veel olifanten. De eerste olifanten zagen we van ongeveer 100 meter afstand en de laatst van nog geen 2 meter afstand. Echt heel super. We denken dat we zeker wel 100 olifanten te hebben gezien. Van hele families tot olifanten alleen. Mannetjes zijn altijd alleen, vrouwtjes altijd in een groep. Het is wel leuk dat Salomon ook dingen over de dieren vertelt. We hebben veel baby olifanten gezien. Sommige waren volgens Salomon net een maand oud. Op de terugweg zagen we een groep van wel zeker 80 baboons (apen). Er waren veel kleintjes. Het was heel mooi en daarnaast ook triest om te zien dat een moeder haar dode baby in haar bek met zich mee droeg. Steeds als ze ging zitten legde ze haar baby neer. In het park waren ook leeuwen, cheetha's en luipaarden, maar helaas hebben wij deze niet gezien. Rond kwart voor 5 gingen we het park weer uit. We moest zeker nog 45 minuten rijden naar de camping. Het Park is niet afgesloten, dus de dieren kunnen gewoon weglopen en weer terug komen. Dit houdt dus in dat je gewoon dieren langs de kant van de weg kan zien. Op een gegeven moment zagen we 8 giraffen staan. Nou die wilden we natuurlijk even goed bekijken, dus zijn gestopt en uit de jeep gegaan. Echt zo gaaf om zulke dieren langs de weg te zien met een zon die onder aan het gaan is. Aangekomen op camping bleek het een primitieve plek te zijn. We hoefde niet onze tent op te zetten en mochten naar een tent met 2 bedden. We mochten direct aanschuiven voor het avondmaal. We begonnen met popcorn met thee, daarna soep, aardappels, salade en vis. Als toetje kregen we fruit. Waar we al heel bang voor waren gebeurde ook; de plaatselijke acrobaten kwamen voor Mark en mij optreden (wij waren de enige twee gasten die avond). Met kromme tenen hebben we zitten kijken, naar het optreden van de 6 mensen. Het was soms erg amateuristisch. De show duurde zeker een half uur. Tja en wat moet je dan geven, als ze vragen om een bijdrage?? Uiteindelijk 5000 Shilling (2,20 euro) gegeven en snel naar onze tent gegaan voordat er nog meer zou komen. Om 6.20 de volgende morgen ging de wekker, omdat we graag de zonsopgang bij Lake Manyara wilden zien. Onze camping lag op een berg die uit keek over het park en het meer. Helaas was het erg bewolkt waardoor er niet heel veel te zien was van de zonsopgang, maar o wat een rust en leuk om de dieren wakker te horen worden. Wat zijn wij bevoorrecht zo met z'n 2e!! Om 8 uur werd het ontbijt geserveerd door onze privé kok. We werden vergezeld door een grote groep apen, de baboons kwamen gezellig voorbij toen wij aan het eten waren. Lake Manyara is gedeeltelijk heel groen. Dit komt door een onderwater irrigatie vanuit de bergen. Het park ligt in de grant River valley. In het park hebben we weer veel dieren gezien, maar wel minder dan in het vorige park. Dit kwam doordat sommige stukken erg bebost waren, waardoor de dieren zich goed konden verschuilen. De dieren die we gespot hebben zijn: veel apen, olifanten, waterbucks, vele soorten vogels (oa een kraanvogel), nijlpaarden, giraffen, buffels, wildebeast, poemba's, soort grote rat en een gazellesoort. Na een korte tussenstop stonden we opeens oog in oog met een olifant die niet zo blij met ons was. De chauffeur gaf zacht maar zeer duidelijk aan dat we heel stil moesten zijn. Mark had zijn fototoestel in zijn hand maar durfde zelfs geen foto te maken. De olifanten maakte wat dreigende bewegingen en geluiden en koos er toen gelukkig voor om zich om te draaien. Wel eng om op nog geen 2 meter van een boze olifant te staan. De dag werd afgesloten met 2 leeuwinnen die lekker lagen te genieten van de zon.

Vanaf dag 3 waren we niet meer met z'n 2e, een Japans meisje voegde zich bij ons. etSerengeti Park was ongeveer 4 uur rijden. De weg naar Serengeti was eerst nog erg goed, maar vanaf het Ngorongoro gebied werd de weg echt heel slecht. Daarnaast konden we niet veel van de krater zien omdat het extreem mistig was en erg koud. We zijn gelukkig snel gaan afdalen naar de Serengeti. Serengeti betekent eindeloze vlakte. Nou dat is het ook. Het is een extreem grote vlakte met af een toe een boom of een rots. Hierdoor kan je wel goed dieren spotten. Toen we wat verder het park in zijn gegaan zagen we leeuwen en veel gazelle. Ik zag in de verte een jakhals liggen. Helaas was hij te ver weg om een goede foto te maken. We hebben ook onze eerste cheeta gezien. Hij lag heerlijk op een bergje van de zon te genieten. Net als in de andere parken in Tanzania, mag je niet van de weg af. Dus we moesten flink in zoemen om een mooie foto te maken. Echt heel gaaf om z'n beest te zien. Verder hebben we veel olifanten, giraffen en zebra's gezien. De camping was in het park zelf. Er was geen hek om de camping en we mochten zelf kiezen waar we onze tent wilde neer zetten. Nou zo ver mogelijke weg van de rest dus en met uitzicht op de dieren. Als we in onze tent lagen zagen we buffels, impala's en zebra's. 's Nachts werden we wakken van alle dieren geluiden. We hebben hier dan ook maar even gebruik van gemaakt en zijn gaan kijken. In de verte zagen we zebra's staan. Heel gaaf om ze te zien en te horen. We hebben tijdens onze ochtend gamedrive naast, ik durf het bijna niet te zeggen, de standaard dieren (olifanten, giraffen en gazelle/impala's) ook nog andere dieren toegevoegd aan ons lijstje. Het begon met het zien van een nijlpaard uit het water. Wat een kolosaal dier is dit. Op een gegeven moment zagen we een andere nijlpaard eraan komen en rende ze achter elkaar weg. Wij er achteraan. Bleken ze in een gevecht met elkaar te gaan. Wat een geluiden en een geweld! Degene die de aanval opende was de verliezer. Met veel wonden op zijn zij moest hij de aftocht blazen. Wat was dit een mooi gezicht. Er werd door Salomon veel gebeld, betekent dit iets speciaal? Hij liet ons inspanning maar dit werd beloond met een cheeta en haar 2 jonge. Toen we rustig zaten te kijken begonnen ze opeens in beweging te komen. Ze gingen op jacht. Salomon er achteraan. Ze gingen achter een baby gazelle aan. Het was duidelijk dat dit een oefening was voor de jonge want moeders keek alleen toe. Het was triest om te zien maar ze hadden hem te pakken. Ze leken hem in eerste instantie niet op te eten, maar later gebeurde dit wel. Tja moeder natuur!! Er werd weer gebeld. Snel gingen we weer op pad en zagen in de verte 10 jeeps staan. Er zou daar een luipaard zijn gespot. Helaas zagen wij niets, maar al vrij snel begon Salomon heel hard te rijden. En je geloofd het of niet daar was de luipaard. Nog geen 20 meter van ons vandaag liep hij. Salomon had steeds een zeer goed plekje waardoor we erg mooie foto's hebben kunnen nemen. Wat een super gaaf beest. We hebben genoten. Grappig om te zien hoeveel jeeps er opeens waren en hoeveel er nog aangereden kwamen. Mark had even snel geteld en kwam om 29 jeeps en een paar waren nog onderweg. Nou onze teller staat nu op 4 van de Big Five. We hopen in de Ngorongoro krater de zwarte neushoorn te gaan zien. Nou onze dag kon niet meer stuk!
Jeetje wat hebben wij het koud gehad bij de Ngorongoro krater. De camping hier ligt wederom in het wildpark maar nu op 2200 meter hoogte. We hebben de nacht in onze tent door gebracht met al onze kleren aan die we hadden, in onze slaapzak en nog hadden we het koud. Toen we de tent open deden bleek dat de camping in de wolken was verdwenen. Het was echt enorm mistig! Alles was dan ook drijfnat en koud! De weg naar de Ngorongoro krater was slecht, daarnaast was het zicht nog geen 10 meter!! Best gevaarlijk! De acht kilometer naar de ingang waren dan ook nog best lang. Gelukkig gingen we afdalen in de krater en daar was het zicht gewoon goed. De krater heeft een doorsnede van 20 kilometer dus het is echt een grote oppervlakte. Veel dieren die hier zijn, blijven hier ook het hele jaar rond. Natuurlijk hebben we vandaag wederom de ‘normale' dieren zoals vele impala's, buffels, een grote kudde wildebeest, vele zebra's, struisvogels, zwijnen, zeven nijlpaarden uit het water (en vele meer in het water) en vele mooie vogels. Daarnaast ook nog de speciale dieren: 13 leeuwen, een cheeta en, we hebben ze echt gezien, drie neushorens. Dus ja we hebben de Big Five gezien! Wat een mooie afsluiting van een super safari in Tanzania!

Een van onze laatste bestemmingen in Tanzania is, voordat we richting Malawi gaan, Zanzibar. Om daar te komen moesten we eerst 9 uur met de bus naar Dar es Salaam en de volgende dag met de boot naar Zanzibar. Nou jongens als jullie een paradijsje op aarde zoeken dan moet je naar Zanzibar komen. Parelwitte stranden en een azuurblauwe zee. Je hebt niet het idee dat je in Afrika bent. We voelen hier ons veilig en de mensen zijn super vriendelijk. Na de dieren boven water te hebben gezien gaan we nu voor de dieren onder water. We hebben vele soorten vissen (in alle kleuren en vormen) , koraal, zeesterren en zee-egels gezien en we hebben zelfs gezwommen met dolfijnen! Dit was erg bijzonder. We gingen met een boot de zee op om opzoek te gaan naar dolfijnen. Al vrij snel hadden we een groep van zeker 9 dolfijnen gevonden. We probeerde er zo dicht mogelijk bij te komen. Wanneer ze boven kwamen moesten we zo snel mogelijk het water in en met een snorkel op onderwater gaan kijken. Wat een spektakel! We hebben er een aantal van heel dichtbij gezien. Een hele bijzondere ervaring om in de zee met 'wilde' dolfijnen te zwemmen. Zoals jullie wel denk ik gelezen hebben vermaken we ons goed en genieten we van al het moois om ons heen. We proberen jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden en kijken uit naar jullie reacties op ons verhaal!

Kwa heri (= dag) Mark en Maaike

Marlijne&Wijnand

Cool! The big five! Geniet er nog lekker van!
Groetjes Wijnand&Marlijne

Hester

Ha!
Wat een avontuur & natuur! Maaike ik zie het al je kan je afrika boek flink aanvullen wat een mooie foto's.
Bart en ik hadden onze vakantie plannen voor volgende jaar nog niet 3x raden wat het gaat worden...;)
groetjes Hester & Bart
ps; wij kijken nu de big 5 op tv

Marije

Wat maken jullie samen toch mooie dingen mee! En dat is inderdaad wel even een verschil Azië of Afrika. Prachtige foto's. Geweldig leuk dat jullie ook kamperen. Zijn jullie niet bang dat er een beest in jullie tent staat? Kijk uit naar jullie volgende verhaal.

Rianne t.B.

En wederom een super verhaal om te lezen! Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd zeg... Ik wilde al naar Afrika, maar na dit gelezen te hebben in combinatie met het zien van de foto's zou ik het liefst morgen vertrekken :-) Veel plezier nog en ik zie het volgende verhaal graag tegemoet!

Eva

Wat een mooie avonturen en wat een prachtige foto's! Heel spannend wat jullie zien en meemaken. Stoer dat jullie kamperen. Ik weet niet of ik dat zou durven :-).
Zanzibar ziet er echt uit als een paradijs op aarde. Wat een heerlijk plekje om te relaxen. Ik kijk er naar uit om jullie volgende avonturen te lezen. Veel plezier,
xx Eva

Cindy

Wow wat een mooi verhaal weer. Het doet me denken aan Zuid-Afrika. Echt half bevroren in zo'n open jeep. Maar wat mooi he om die dieren in het wild te zien. Wij vonden vooral de giraffen geweldig. Zo groot en toch zo sierlijk. En Zanzibar ook nog ff meegepakt. Gaaf! Enjoy the trip en ik kijk alweer uit naar jullie volgend verhaal. Groetjes Cindy

Hans Koning

Hoi Maaike en Mark,

Heb even een inhaalslag gemaakt en al jullie mooie en leuke verhalen gelezen. Wat een prachtige reis maken jullie door de wereld! Heel veel plezier en een veilige verdere reis!!!!!

Hans

Jennie Kooijman

Goh. Moet nog alles lezen. Groetjes van mij zo ver op de wereld. Je leven is nu verrijkt en onvergetelijk. Dat je dat mag meemaken. Eens praten we hier nog eens over. Liefs, Jennie