Mark en Maaike op wereldreis

O wat is het in Nederland luxe!!

Lieve Allemaal,
Op vele verzoek een verhaal over onze belevenissen in het o zo mooie Nederland. Net als in andere landen hebben we meerdere plaatsen bezocht: Amsterdam, Leusden, Apeldoorn, Spierdijk, Lutjebroek, Opmeer, Winterswijk en Amersfoort. Als klap op de vuurpijl mochten we ook nog af reizen naar Polen voor de bruiloft van Rob (broer van Mark) en Halina. We hebben genoten van alles en iedereen.

Wat de titel al zegt is Nederland voor ons, na 5,5 maand reizen, echt een luxe. Mark en ik hebben genoten van vele kleine dingen. Een zachte en schone handdoek na een lekkere warme douche of
s' morgens een bruine boterham met kaas of pindakaas was voor ons genieten geblazen. Door onze ouders zijn we ook lekker in de watten gelegd. Beiden mama's hadden voor de eerste dagen gehaktballen gemaakt met gekookte aardappels. In de afgelopen weken hebben we veel afspraken gehad met familie, vrienden en oud-collega's. Marick (neefje Maaike) heeft nog een aantal dagen bij ons gelogeerd. Erg leuk om na een half jaar te ervaren wat hij allemaal heeft geleerd en dat hij nu kan praten. We hebben met hem gezwommen en zijn naar een indoor speeltuin geweest.

Vrijdag 19 augustus zijn we samen met Erik (broer van Mark) richting Polen vertrokken. Na een lange autorit kwamen we aan in het hotel waar al veel andere Nederlanders waren. Na een goede nachtrust, want die hadden we dit weekend nodig, zijn we aan het einde van de ochtend vertrokken naar het ouderlijk huis van Halina. Rob ontving ons, nog heel ontspannen, in zijn korte broek. De moeder van Mark kreeg de eer om de bruid te mogen helpen met aankleden. Polen hebben veel tradities en gebruiken die horen bij een bruiloft. In het ouderlijk huis wordt toestemming en een zegening gevraagd aan beiden ouders om met elkaar te mogen trouwen. Dit gaat heel officieel door middel van onder andere het kussen van het kruisbeeld. Na de zegening is het bruidspaar, samen met de getuigen, in een koets met paarden ervoor vertrok naar de kerk. De mis was geheel in het Pools, dus daar kan ik weinig over schrijven. Maar ze hebben ja gezegd! Tja en dan het feest. Dit was een hele belevenis! Een Poolse bruiloft bestaat uit dansen, eten, wodka drinken en weer eten en dansen. Mark en ik waren gelukkig al voorbereid op het vele aangeboden eten, dus hebben aan onze tafel de Nederlandse gasten gewaarschuwd, maar die dachten dat het wel mee zal vallen. Zij hadden hun buikjes na de eerste uur al redelijk rond. Wij gelukkig nog niet want je kon de hele avond eten. Het laatste eten werd om twee uur 's nachts werd het laatste vlees op tafel gezet. Tussen het eten door werd er veel gedanst. Op een gegeven moment moest je betalen om met de bruid of de bruidegom te dansen. Mark zag dit wel zitten dus die legde een groot geldbedrag in de sluier van de bruid, echter na nog geen 10 seconden werd hij al af getikt. Mark baalde hier zo van dat hij snel weer geld in de sluier is gaan leggen om weer met Halina te mogen dansen, daar ging ons reisbudget! O ja even belangrijk om te melden Mark heeft de stropdas en ik de sluier niet gevangen, dus voorlopig komen in huizen Koning en de Boer geen bruiloft! Rond 3 uur 's nachts zijn Mark en ik naar de kamer gegaan om te gaan slapen. De laatste gasten en het bruidspaar zijn rond 5 uur gestopt met feesten. De volgende dag begon om 13 uur 's middags de afterparty. De band kwam weer en al het eten wat over was van de avond ervoor, en dat was veel, werd weer op tafel gezet. We zaten nog zo vol van de avond ervoor dat we alleen wat toetjes en taartjes hebben gescoord. Maandag moest Erik nog foto's maken samen met het bruidspaar. Om 4 uur in de middag hebben we afscheid genomen van het bruidspaar en de ouders van Mark en zijn we terug naar Nederland gereden. Het waren een mooie en bijzondere dagen.

Mark en ik hebben na de weken in Nederland beide het gevoel dat reizen minder vermoeiend is dan 3 weken Nederland. We hebben geen spijt dat we even terug zijn gekomen. De weken zijn voorbij gevlogen. Nu is ons volgende avontuur weer begonnen. Op het moment van schrijven zijn we net aangekomen in Kenia. We hebben besloten om dit keer ook een tent mee te nemen om in Afrika te kunnen kamperen. De komende maanden proberen we jullie weer op de hoogte te houden van al onze belevenissen en avonturen. Voor diegene die ons willen ophalen van Schiphol, 7 maart 2012 komen we weer terug. Dus zet deze data maar vast in je agenda!!

Veel reisgroetjes vanuit Nairobi,

Mark en Maaike

dita

gaaf verhaal weer! leuk om te lezen dat reizen toch ook weer lekker relaxt kan zijn! Geniet er weer lekker van,

Groetjes Dita

mieke koning

Gosh, zijn jullie alweer op reis? Jammer dat ik jullie niet heb gezien en gesproken.
Ga jullie weer volgen op de volgende route. Jotte en Sarah zitten in Indonesie zal jullie de link door sturen.http://ondertusseninjakarta.blogspot.com/

monique

Leuk de nederlands/poolse update!
Fijn je tussendoor even gezien te hebben Maai!!
Een hele mooie reistijd in Afrika!!

Eva

7 maart zijn we er! Maar eerst gaan we alle avonturen via jullie site volgen. Heel veel plezier!

Liefs Eva

Mariska

He Maaike en Mark,

Veel plezier met het tweede gedeelte van jullie reis! Ik blijf het volgen!

Groetjes

Cindy

Hoi Maaike,

Is je paspoort nog niet vol met al die stempels?
Wat gaat dat snel zeg voor je het weet zit je alweer op een ander continent. Veel plezier in de jungle en kijk uit voor de wilde dieren.

Groetjes Cindy

Tante Joke

Hoi, Mark en Maaike.
Wat een volgende bruiloft betreft........?!?!
Inderdaad heftig,maar mooie bruiloft in Polen,en iedereen kapot thuis gekomen.
Ik hoop dat jullie weer lekker relaxt zijn vertrokken naar Kenia.
Ben zoals aldoor benieuwd naar jullie volgende reisverhalen.
Veel liefs van mij.