Mark en Maaike op wereldreis

Geisha’s, Sushi en Groene thee

Lieve allemaal,
Dit wordt ons laatste verhaal vanuit Azië! De tijd is voorbij gevlogen en we hebben in een toch wel korte tijd zoveel mogen zien van dit continent. We voelen ons ook erg bevoorrecht dat we nog 2 continenten mogen gaan ontdekken. Maar eerst vliegen we naar Nederland voor de bruiloft van Mark's broer en om even onze familie en vrienden te zien. Het zal 26 augustus wel raar zijn om weer te vertrekken en dan richting Afrika, maar eerst lekker genieten van alles wat Nederland ons brengt!

Japan was het laatste land van ons Azië avontuur. We hadden hoge verwachtingen en keken beiden uit naar wat Japan ons zou brengen. Het is een belevenis geweest en we proberen wederom jullie een klein beetje mee te nemen op onze reis (Fukuoka, Hiroshima, Kyoto, Nara, Tokyo en Nikko) door Japan. Geniet ervan!

Om nog een vervoersmiddel op ons lijstje toe te voegen zijn we vanuit Zuid-Korea met de boot of te wel de ‘water beetle' naar Japan gevaren. De water beetle is een middelgrote boot die vaart als een soort catamaran. De sterke motoren zorgen ervoor dat de boot slechts met drie punten met het water in contact blijft en de rest wordt boven het water uitgetild. Hierdoor kan de boot veel sneller als normale boten. Wij deden er 3 uur over, een reguliere boot doet over dezelfde afstand maar liefst 7 uur! De kaartjes die we gereserveerd hadden voor de boot hebben we geboekt met studentenkorting. Ook hier zijn we er weer mee weggekomen. Dit scheelde voor ons samen toch 46 euro! Je gaat het niet geloven maar het laten stempelen van ons paspoort in Japan was moeilijker dan in alle landen tot nu toe. De douane ambtenaar wilde precies weten hoe onze reisplanning was, hoelang we overal bleven en wanneer we terug vlogen, van welk vliegveld en met welke maatschappij. De datum wisten we nog wel maar van welk vliegveld.... Ja Tokyo maar daar heb je meerdere vliegvelden en de maatschappij dat wisten we al helemaal niet. Van onze antwoorden werd de vrouw niet echt blij van maar toen we de laptop wilde opstarten om alles even voor haar op te zoeken werd ze iets rustiger en kregen we voor we iets hadden laten zien onze stempels in het paspoort. We mochten Japan in!

Snel kwamen we er achter dat Japan een andere prijsklasse hanteert dan die wij de afgelopen maanden hanteerde. Ons standaard dagbudget voor Azië was nog niet genoeg om de goedkoopste kamer van de krijgen. We waren hierop voorbereid dus hebben ons dagbudget maar wat verhoogt! We kunnen van elke stad alle tempels beschrijven, wat zeker de moeite waard is, maar dit zou het verhaal te lang maken. De tempels in Japan zien er wel heel anders uit dan in Korea. Korea heeft meer schilderwerk in de tempels verwerkt. In Japan zijn bij de tempels vaak hele mooie tuinen en watertjes met grote kooikarpers. Dit geeft wel echt een Zen gevoel. Daarnaast zijn de tempels hier veel groter.

Om te beginnen even wat feitjes en weetjes: Er zijn in Japan 127 miljoen inwoners, slechts 1,5 miljoen mensen zijn buitenlands. Hiervan zijn er miljoen Koreaans en Chinees. Deze mensen zijn voor Japanners al niet eens te herkennen als niet Japanner en voor ons dus zeker niet. Dan blijft er dus maar een groep over van een half miljoen aan herkenbare buitenlander. Iedereen die je ziet lijkt dan ook wel Japanner (dit komt overigens door het zeer strenge immigratiebeleid hier). Als gevolg van het zeer lage geboortecijfer van Japan staat dit beleid nu ter discussie. Op dit moment wordt er maar 1,3 kind per vrouw geboren (dit is het laagste geboortecijfer van alle westerse landen). De bevolking is echter wel aan het verouderen. Er zijn minder mensen maar wel meer mensen met pensioen en hogere kosten in de gezondheidszorg. De verwachting is dat als de huidige trend niet veranderd er in 2050 nog maar 100 miljoen Japanners zullen zijn. Japan bestaat voor 80% van haar oppervlakte uit bergen en heuvels. Hierop woont niemand. Dit betekent dus dat de 127 miljoen inwoners wonen op 20% van het landoppervlakte. Het gevolg is enorm massale steden en heerlijke groene omgevingen daar omheen.

Hiroshima is een stad die veel indruk op ons heeft gemaakt. In Hiroshima hebben we voornamelijk de gebouwen en museums bekeken die te maken hebben met de atoombom die hier is gevallen. Onze eerste wandeling ging naar het Peace Memorial Park. Dit is een park ter nagedachtenis aan de atoombom die direct boven dit park op 6 augustus 1945 tot ontploffing is gebracht. Dit was de eerste atoombom ter wereld die tijdens een oorlog is ingezet. Door deze bom kwamen er direct 70.000 mensen om het leven. Door ziektes als gevolg van de straling kwamen er nog eens 70.000 tot 140.000 mensen om het leven. Echt onvoorstelbaar! In het park was er veel te zien. Onder andere een vredesvlam die pas zal worden gedoofd als de laatste nucleaire wapens op aarde vernietigd zijn. Daarnaast hebben we de A-bomb Dome bekeken. Dit is een gebouw dat nog in exact dezelfde staat is als de dag nadat de atoombom is gevallen. Ook was er een plek waar een stuk of 50 kranten pagina's hingen met alle berichten over de atoombom. Politieke reacties, menselijk drama, foto's van de getroffen stad (waar bijna niets meer overeind staat), enzovoorts. Om meer kennis te krijgen en bewust te worden wat er op 6 augustus 1945 is gebeurd zijn we naar het Peace Memorial Museum gegaan. Het bezoek heeft op ons beide indruk gemaakt. De bom heeft ervoor gezorgd dat de Tweede wereld oorlog eindigde, maar het heeft daarnaast voor erg veel ellende gezorgd. Wij dachten altijd door de atoombom de wereld een lange oorlog was bespaard. Nu blijkt dat het belangrijkste motief achter het gooien van de bom was om aan de Russen te laten zien hoe een machtig wapen Amerika had. Daarnaast had Amerika ruim 2 miljard dollar besteed aan het ontwikkelen van de bom, om hem dan niet te gebruiken zou een verspilling van geld zijn geweest. Wij vonden het schokkend om te zien dat de bom is gegooid op onschuldige burgers die tot op de dag van vandaag moeten leven met de gevolgen van de atoombom (kanker, misvormingen, zwakbegaafde kinderen, enz.) Mark en ik zijn eerst een film gaan kijken over de explosie en wat het effect daarvan is geweest. De bom is 600 meter boven de grond ontploft en heeft in een diameter van 4 kilometer. Binnen deze 4 kilometer was bijna alles weg gevaagd. In eerste instantie werd alles weg geblazen en daarna kwam er een hitte vrij van zo'n 4000 graden. Kort erna volgde zwarte regen. Er zijn foto's waarop je een zwarte afdruk ziet van iemand die op een stenen trap zat. Door de hitte is er een afdruk achter gebleven. Het was erg apart om een horloge te zien die gestopt was op de tijd 8.15, dit was de tijd dat de bom op Hiroshima viel. Er hingen foto's van mensen die de vellen aan hun lichaam hadden hangen. Een dokter die op dat moment in het gebied werkte vertelde dat zijn ziekenhuis weg was, slachtoffers kwamen binnen en hij kon alleen maar zeggen: 'ga maar liggen en heb geduld'. De mensen hadden de meest verschrikkelijke wonden door de hitte, het glas en het rond vliegend puin. Aangezien alles door de atoombom was vernietigd (geen ziekenhuis, geen zusters, geen medicijnen) lagen de mensen te wachten op de dood. Op ons maakte dit alles een enorme indruk.

Kyoto was onze derde bestemming. Kyoto wordt in 1 zin genoemd met de wereldsteden New York, Parijs en Rome, alle steden waar je ooit in je leven minstens een keer moet zijn geweest. Wij kunnen ons hier helemaal in vinden. Ook wij vonden Kyoto geweldig! Kyoto heeft alles wat je in een wereldstad zoekt. Mooie winkels afgewisseld met mooie tempels en rustgevende parken/tuinen. We hebben genoten van de rust, de drukte en de mooie geisha's. Kyoto is bekend om zijn groene thee lekkernijen. Je hebt er ijsjes, cake, koekjes, thee, enzovoorts van. Wij vonden de cake echt heerlijk, echter was een kleine cake 15 euro... In Japan sturen ze geen kaartje als ze op vakantie zijn geweest maar nemen ze iets te eten uit die plaats of dat land mee. Dit was te merken want alles ging als zoete broodjes over de toonbank, helaas was het allemaal beperkt houdbaar anders hadden we met deze traditie mee gedaan.

Bij de Kyoto Jishu Shrine liggen 2 stenen die 10 meter uit elkaar liggen. Het verhaal gaat als een persoon, met zijn of haar ogen dicht, veilig van de ene naar de andere steen loopt, je de liefde van je leven zult vinden of zult behouden. Nou natuurlijk hebben wij dit even gedaan en beiden zijn we veilig bij de steen aangekomen met onze ogen dicht.

Overal in Japan zie je grote stripboekwinkel, de meeste van een aantal verdiepingen hoog. Iedereen in Japan leest stripboeken. In Japan worden evenveel stripboeken als gewone boeken gelezen. Wel grappig, want in Nederland stimuleren ouders juist om gewone boeken te lezen in plaats van stripboeken. Als gevolg van de populariteit van stripboeken is er een explosie geweest van de zogenoemde Maid cafés. De serveersters lopen daar rond als een ‘Maid', de mannen (gasten) worden ‘Master' genoemd. Wij vonden het een beetje vreemd maar hier is het een doorslaand succes. Ook hebben we veel meiden gezien die verkleed waren als haar favoriete stripfiguur. Ook een hele normale bezigheid hier. Hier is het echter gewoon een vorm van zelf expressie.

Vanuit Kyoto zijn we ook een dagje naar Nara geweest. Dit is een stadje 60 minuten met de trein vanaf Kyoto. Aan gekomen in Nara zijn we een wandelroute vanuit de Lonely Planet gaan lopen. De wandelroute bracht je langs alle mooie bezienswaardigheden. De schitterende gebouwen lagen in een mooie groene omgeving. Hier staat onder andere het grootste houten gebouw ter wereld. Nara is ook bekend om de vele (tamme) herten die overal rondlopen. Langs de weg worden dan ook hertenkoekjes verkocht die je aan de hertjes kan geven. Mark kon de verleiding niet weerstaan dus heeft verschilde bambi's gevoerd. Wel een leuk gezicht, want de dieren staan al te wachten bij de kraampjes en als je de koekjes in je handen hebt komen ze met grote groepen op je af.

Een van de mooiste tempels in Kyoto is de Rokuon tempel of te wel de Gouden tempel. De tempel ligt op een eilandje en het dak is helemaal van goud. Echt een spectaculair gezicht. De omgeving is zo rustgevend en mooi. Overal staan bonsai bomen en in de vijver zwemmen grote kooikappers. Op verschillende plekjes kon je muntjes werpen in een potje. Als je raak gooide mocht je een wens doen. Na 5 muntjes heeft Maaike het op gegeven. Mark heeft 2 keer geworpen en beide worpen waren raak. Hij heeft 1 wens voor zichzelf gedaan en 1 voor Maaike. De Rock Garden was ook erg bijzonder. Dit is een veld van 10 meter lang en 4 breed met allemaal witte kiezelstenen. Er liggen in totaal 15 keien verspreid over het veld. Achter alle tuinen in Japan zit een verhaal/boodschap. Bij de Rock Garden is dit niet het geval. In 1500 heeft een Zen monnik deze tuin aan laten leggen. Hij wilde de bezoekers zelf laten ervaren/fantaseren/bedenken wat de filosofie is achter deze tuin. Het was erg bijzonder om te zien hoe iedereen naast de tuin ging zitten en waarschijnlijk zijn of haar gedachten lieten gaan. Het geeft je een rustig en vredig gevoel.

Mark is naar een Onsen geweest, dit is een Japans badhuis. Maaike is niet mee geweest omdat ze dan alleen moest (mannen en vrouwen moeten gescheiden) en dat zag ze niet zo zitten. Het badhuis was echt een belevenis. Naast dat mensen hier komen om te douchen, waren er bij deze Onsen nog 7 baden, van heel koud tot heel warm. Ook was er een sauna van ruim 90 graden. Er waren hier mannen van alle leeftijdsgroepen. Van 10 jaar tot 75 jaar. Mark had het gevoel dat de meeste mensen hier thuis geen badkamer hadden en hierheen kwamen om te kunnen douchen. Hij vond het naast leuk om te doen ook heerlijk om zich even lekker te kunnen zwemmen.

Tijdens onze reis door Japan hebben we op weergebied veel mogen mee maken. We hebben een tyfoon waarschuwing gehad en meerdere aardbevingen. Een tyfoon is een orkaan categorie 1. Stormen van categorie 1 veroorzaken normalerwijs geen schade aan bebouwing, ze zijn wel in staat om caravans en mobiele woningen omver te blazen, bomen te knikken. Nou dat betekende dus niet veel goeds. Achteraf viel het volgens ons wel mee. We hadden regen en af en toe een harde windvlaag. Naast de tyfoon hebben we in Tokyo ook meerdere aardbevingen mee mogen maken. De eerste was het heftigste die zelfs de Telegraaf in Nederland heeft gehaald. Mark en ik werden op een nacht beiden wakker van dat ons stapelbed bewoog. In eerste instantie dachten we dat er een metro langs ons hostel reedt, maar dit kon niet want er rijd namelijk helemaal geen metro in de buurt van ons hostel! Later realiseerde we dat er een aardbeving was. Na ongeveer 15 seconden stond ons bed weer stil en zijn we verder gaan slapen. ‘s Morgens lazen we op Telegraaf.nl dat er in oost Japan een grote aardbeving was geweest (6.4 op de schaal van Richter) die zelfs in Tokyo te voelen was. Nou die hebben wij toch even mee mogen pikken.
Qua eten hebben we gesmuld. We hebben veel verschillende dingen in Japan gegeten en zullen een aantal gerechten eruit lichten. Ramen: dit is een soort noedelsoep met heel veel taugé en wat varkensvlees. Een erg lekkere maaltijd die ook nog eens spotgoedkoop is (14 euro voor twee maaltijden en twee drankjes), na afloop konden we geen pap meer zeggen. Okonomi-yaki: is een savoury pannenkoeken met groente, bacon, gebakken ei en een saus erover heen. Dit gerecht word voor je neus op een grote bakplaat bereidt. Heerlijk!

Tokyo was onze laatste bestemming. De eerste indrukken van de stad waren dat er enorm veel mensen zijn (afhankelijk waar je begint te tellen loopt het tussen de 13 en 22 miljoen mensen), wegen lopen overal (tot wel 4 banen boven elkaar) en mooie gebouwen. Ons hostel lag in het Asakusa gebied. We zijn eerst maar die wijk gaan verkennen. Bij de Sensouji tempel kon je je toekomst laten voorspellen. Dit kan je bij elke tempel doen, maar dit keer kon je een Engelse beschrijving krijgen. Je moest met een pot met stokjes schudden. Het stokje wat uit de pot viel was je toekomst. Nou Maaike had een slechte toekomst. Alles waar ze nu mee bezig was moest ze stoppen. De liefde van haar leven zou ze nooit vinden en als iemand ziek is zou hij niet genezen. Nou daar wordt je echt gelukkig van! We hebben dit slechte nieuws maar snel achter ons gelaten.

We zijn tijdens ons verblijf in Tokyo naar een baseball wedstrijd geweest in de Tokyo Dome. Voetbal en baseball zijn de belangrijke sporten hier. Er was een wedstrijd tussen de Tokyo Giants en de Baystar. We hadden goede plekken en de wedstrijd was erg leuk. De teams waren aan elkaar gewaagd. Er werd 1 homerun geslagen en het hele stadion ging toen met oranje sjaaltjes zwaaien. Erg gaaf gezicht. Wij zaten naast het loop pad. Elke 30 seconden kwam er een meisje langs die bier wilde verkopen. Deze meiden moeten continu een trap op en af lopen. Ongelofelijk zwaar baantje! De wedstrijd werd gewonnen door de Giants met 2-0. Voor ons en de hele aanhang van de Giants was het een erg leuke avond.

Ook niet onbelangrijk om te vermelden: Mark komt binnenkort op de Japanse tv, dus kijken allemaal! Hij moest in ons hostel op een barkruk aan de bar zitten en een stukje kip eten terwijl een radio bestuurbare servetten wagen voorbij kwam rijden. Dat is handig want dan kan 1 persoon de servetjes naar iedereen toe rijden. Hij moest een reactie geven op de servetten wagen. Het was een mega grappig ding maar totaal nutteloos. Toen het bleek dat het ook nog eens 11 euro moest kosten zei hij dat ze dit in Nederland beter niet konden gaan verkopen. Ons verblijf in Tokyo hebben we afgesloten met een bezoek aan DisneySea. Tijdens het kopen van de tickets zagen we dat de tickets in de aanbieding waren. De baliejuffrouw gaf aan dat dit alleen voor studenten was. Nou daar kwamen wij weer met onze studentenpassen en ja hoor het is ons weer gelukt. We hebben samen nu 24 euro bespaard. Echt leuk dat het ons steeds weer lukt! Er zijn in Tokyo twee Disney pretparken (Tokyo DisneySea Park en Tokyo Disneyland Park). Het Disneyland park is vooral gericht op kinderen en de volwassenen kunnen het best naar Sea gaan. Dit werd dan ook onze bestemming. We waren een uur voor openingstijd bij de ingang en het is ongelofelijk maar we waren niet de eerste. Een uur voor openingstijd waren er al honderden mensen die aan het wachten waren voor de poorten! Toen de poorten open gingen rende gingen heel veel mensen rennen om als eerste in de beste attracties te mogen. Wij moesten hier vooral om lachen en hebben ons ingehouden om ook te gaan rennen. We hebben genoten van hoe perfect dit pretpark is gemaakt. Bij een attractie was er bijvoorbeeld een hoop bananen te zien en het rook hier zelfs naar bananen. Bij een andere attractie gingen we door een keiharde storm. Wij zaten in keiharde wind en voelde ook de regen druppels. We hebben genoten van schitterend opgezette achtbanen, te mooie shows en alles in en rondom het park. Natuurlijk zijn we ook nog op de foto gegaan met Goofy en Dagobert Duck. Uiteindelijk hebben we de dag om 20.00 uur afgesloten met een schitterende show op het water. Ook hier waren weer kosten nog moeite gespaard om het tot een spektakel te maken. Wij vonden het echt super!

De dag voor ons vertrek naar Nederland zagen we op internet dat onze vlucht was geannuleerd! We hebben gelijk het contactnummer van SAS gezocht in Tokyo en zijn gaan bellen. De eerste oplossing was om de vlucht dan maar te annuleren dan konden we zelf een nieuwe vlucht boeken. Op deze korte termijn lukt het natuurlijk nooit meer om zelf een goedkoop nieuwe vlucht te boeken. Niet echt een oplossing voor ons natuurlijk! Het alternatief was vliegen met een andere maatschappij en een uur later aankomen op Amsterdam. Dat klonk een stuk beter! Uiteindelijk was alles op het eind van de dag weer geregeld. Geeft wel wat stress!

Nog even wat leuke opvallende zaken uit Japan:
- de wc bril in Japan is een apparaat op zich. Je kunt er geluid mee maken (zodat de buurman niet hoort wat je aan het doen bent), alles kun je laten schoon sproeien, de wc bril kan automatisch omlaag. In ons hotel hier zitten er ongeveer 20 verschillende opties op de bril!
- de schone straten. In Kyoto kreeg je een boete van 300 euro als je iets op straat gooide! Dan leren mensen het op straat gooien van afval natuurlijk snel af.
- op de weg naar de stad waren heel veel stoplichten en ondanks dat het rustig op de weg was en stoplichten echt heel lang op rood staan wacht iedere voetganger tot het licht groen wordt.
­- als je ergens binnen komt, dan is hoe harder het persoon naar schreeuwt hoe meer welkom je wordt geheten. Ze schreeuwen dus eigenlijk niet naar ons maar heten ons heeeel erg veel welkom.
- we zijn tijdens onze bezoeken aan tempels al heel veel schoolkinderen tegen gekomen die op excursie zijn. Wat ons opvalt aan de kinderen is hoe ordelijk ze zich hier gedragen. Ze zijn stil als er iets wordt uitgelegd. Daarnaast lopen alle kinderen heel ordelijk twee aan twee.
- we moeten in Japan op de vreemdste plekken onze schoenen uit doen. Zo weten we nu dat je bij elk hotel bij de ingang je schoenen in een kast zet, sommige restaurants betreed je zonder schoenen, pashokjes in kleding winkels ook daar de schoenen uit, enzovoorts. Op sommige plekken hadden wij dit niet voorzien en brachten we menig persoonslid in de stress doordat wij vrolijk met onze schoenen aan liepen waar dit niet mocht... een enorme glimlach van ons, een diepe knik met het hoofd en sorry zeggen doet dan gelukkig wonderen!

En toen zat ook dit avontuur er weer op!

Groetjes Mark en Maaike

Linda

Wat een heerlijk verhaal weer!! Ik ben ook benieuwd of er een 'reisverslag' komt van jullie 3 weken in NL en Polen :)

Groetjes, Linda

mieke

He Maaik en Mark,
toch een iets ander verhaal als de vorige verslagen. Volgens mij zijn jullie op de terugweg in het hoofd.
wanneer zijn jullie erweer?
Ws. op het moment van de vraag, dat jullie al in A'doorn zijn. Liefs

dita

ik heb weer genoten! vanaf de camping in frankrijk hebben we niet altijd internet (tja europa he!) dus reactie op hyves is nog niet gelukt. ik ga nu lekker de foto's bekijken! veel plezier in Polen en Nederland.

Groetjes Dita

Rik

Hoi Mark en Maaike,

Prachtig om weer allemaal te lezen. Mochten jullie nog ter plekke zijn, dan bij deze alvast een goede en voorspoedige reis naar Nederland gewenst. Het zal wel even wennen worden..
Misschien tot ziens in Apeldoorn (of Enschede voor een kop thee en alle mooie verhalen).

Groet,

Rik

Tante Joke

Hoi allebei,inmiddels (even) in Nederland :)
Jullie kunnen zo een boek uit gaan geven: zo geweldig en leest zo lekker.
Ik zie jullie in Polen,kijk ernaar uit!!!

Laura

Hai Mark en Maaike,

Een geweldig verhaal weer! Wij waren zelf even op vakantie en zaten dus zonder internet. Jullie zijn volgens mij weer even in NL. Ik ben heel benieuwd hoe dat jullie bevalt.
Heel veel plezier bij de bruiloft van Rob!

Liefs Laura

Eva

Wat een bijzondere gewoonten hebben de Japanners! Mooie ervaringen. Ik zou dit land graag ooit eens willen zien. Fijn dat jullie weer terug zijn! Tot snel,

Liefs Eva

Rianne

Mooi verhaal weer Maaike en Mark! Jullie genieten volop; vooral blijven doen!
Ik wens jullie een fijne tijd hier in Nederland (kom je nog een kop thee drinken in Enschede?) en voor daarna nog een hele goede reis!

Groetjes Rianne