Mark en Maaike op wereldreis

Laos het groene paradijs

Hoi allemaal,

Op het moment dat ik dit stuk aan het schrijven ben zitten we al in China. De tijd gaat zo snel dat we niet moeten vergeten om het thuisfront op de hoogte te houden van onze belevenissen. Laos, een groen paradijs, hebben we nu achter ons gelaten. We hebben genoten van dit land dat veel rust en vredigheid uitstraalt. Dus wederom een aanrader voor als je ooit een keer naar Azië wil gaan. Onze route heeft er als volgt uit gezien: Don Det (Four Tousand Islands), Pakse, Vientiane, Vang Vieng en Luang Prabang.

Om Laos binnen te komen moet je visum hebben die wij al van te voren hadden geregeld. Bij de grens moesten we de douanebeambte ‘stempelgeld' betalen. Het zetten van een stempel in je paspoort is erg zwaar werk namelijk! Onze eerste stop in Laos was Don Det. Om in Don Det te komen moet je met de boot. Don Det is namelijk een eiland in de Mekong rivier. De Mekong rivier kan hier in het regenseizoen wel 14 kilometer breed worden en er zijn dan ook een meerdere eilanden hier die permanent bewoond worden. Don Det is een eiland waar heel veel bungalows aan het water zijn. Klinkt heel luxe, maar het is echter gewoon een houten hutje... toch heeft het met deze omgeving wel iets heel erg leuks en sfeervols. Na een lange wandeling van bijna 45 minuten met onze rugzakken op vonden we een leuk plekje om te slapen bij Mama Leuah. Een erg lieve vrouw runt hier de boel en heeft 's avonds heerlijk Lao Laap (kip met munt en andere kruiden, Liesbeth dit is een aanrader en echt Laosaans eten!) met sticky rice voor ons gekookt. Ons hutje is erg primitief, heeft koud water, een sta wc en overal kieren. Op onze kleine veranda hangen 2 hangenmatten waar we heerlijk in hebben gerelaxed. We hebben ook gemerkt dat het regenseizoen is losgebroken. 's Nachts komt de regen met bakken uit de hemel. O wat waren wij blij dat ons primitieve huisje wel waterdicht is! We hebben heerlijk gefietst over rijstvelden, langs mooie watervallen, langs de Mekong en huisjes op palen. Wil je echt tot rust of tot jezelf komen ga dan naar de Four Tousand Islands!

Met een minibusjes zijn we naar Pakse gereden. Pakse is een stad waar weinig te beleven is maar waar je mooie dagtripjes kan maken. Wij hebben een tour gedaan naar het Bolaven Plateau. Onze eerste stop was een theeplantage. De thee wordt met de hand geplukt. We mochten natuurlijk ook even proeven. De eigenaar van de plantage liep ook rond en we konden zien hoe ze de thee maakte. Daarna zijn we door gereden naar de eerst waterval Tad Fan, dit was de hoogte waterval van de Bolaven Plateau. Hij is 120 meter hoog. Erg gaaf om te zien en er was best veel water. De tocht naar beneden zou te lang duren dus we moesten weer de bus in. We zijn onderweg naar de 2de waterval Tad Yuang nog gestopt bij een koffieplantage. Dit viel tegen en stelde dan ook weinig voor. De 2de waterval was echt spectaculair. We waren echt zeiknat nadat we zo dicht mogelijk erbij waren gekomen. Het opspattende water maakte het wel erg leuk. We hebben dan ook veel foto's gemaakt. We zijn nog gestopt in 2 dorpjes Alak village en Katu village. In deze dorpjes wonen mensen die geloven in geesten die ze te vriend moeten houden. Oa werd er verteld dat wanneer er een 2-ling wordt geboren dat deze slecht zijn en dood gemaakt moeten worden. Mark en ik voelde ons beiden in het eerste dorp niet echt op ons gemak. We waren echt pottenkijkers. Het tweede dorp werd vanuit ons guesthouse geholpen. Er is in samenwerking met een Belgisch stel daar een school gebouwd.'s Avonds hebben we direct de nachtbus naar Vientiane genomen. We waren veel te vroeg bij de bus, dus Mark ging de bus even aan een inspectie onderwerpen. Echter had hij dit niet moeten doen want hij zag dat de bus met ducktape aan elkaar was geplakt! In de bus moesten we samen in een bedje van 2 stoelen breed en 1.60 lang. Tja daar past Mark niet in. Gelukkig kwamen we snel op het idee om stiekem het bed boven ons bezet te houden. Misschien hadden we pech maar misschien ook geluk. Het laatste was het geval. Zo hadden ieder een eigen bed. Wat een luxe en ruimte!

'S Morgens om 6.30 uur kwamen we in Vientiane aan. Toen we uitstapten stond er gelijk een lokale bus klaar die ons graag naar het centrum van de stad wilde brengen. Een locale bus is een vrachtwagen met in het laadruim links en rechts een lange plank erop. Het werkt laten we maar zeggen! Wij mochten gelukkig allebei voorin zitten, wij hadden de luxe plekken! We werden naar een tocht van ongeveer 45 minuten afgezegd bij het hotel van onze keuze, namelijk Mixay Guesthouse. Dit is een van de populairste hotels van de stad. Ze hadden dan ook niet direct een kamer voor ons. Maar ze konden ons wel een kamer toezeggen vanaf 10.00 uur. Hier hebben we dan maar gebruik van gemaakt. Tot die tijd zijn we de buurt wat gaan verkennen en hebben we geld gewisseld. Vientiane hebben we oa door middel van een fiets verkend. Onze eerste stop tijdens onze route was bij Wat Si Saket. Dit is de oudste tempel van de stad en dat konden we zien. De tempel had dringend behoefte aan een beetje onderhoud. Wij vonden de tempel wel grappig maar het was ons ook wel duidelijk dat wij de afgelopen tijd veel mooiere dingen hebben gezien. We zijn verwend geraakt! Hierna zijn we naar Patuxai gefietst dit is de Arc de Triomph van Laos. Een enorme betonnen kolos. In de jaren 60 had de VS beton gegeven zodat Laos hiervan een vliegveld kon gaan bouwen. Het beton werd alleen anders besteed... de Arc de Triomph heeft dan ook de bijnaam gekregen van de verticale landingsbaan! Hierna zijn we gefietst naar Pha That Luang. Dit een tempel die het symbool is voor de Boeddhisten in Laos. Daarnaast is het de belangrijkste tempel van het land. Ook deze tempel had behoefte aan wat onderhoud! Hierna zijn we terug gefietst naar Talat Sao. Dit is de grootste markt van Vientiane, waar je heel veel kleding kunt kopen. Voor ons zat er echter niks tussen... helaas! We hebben in Vientiane ook een pakketje met niet gebruikte kleding, oude Lonely planets enzovoorts naar huis gestuurd. Echter toen we op een terrasje zaten kwamen we de achter dat we onze Lonely Planet van Laos kwijt waren. Drie keer raden waar hij was? Heel goed in ons pakketje naar NL!! Gelukkig konden we met handen en voeten bij het postkantoor duidelijk maken wat we ons pakketje even terug wilde. Ze moesten dan ook erg lachen toen we het boek uit de doos haalde!

Vang Vieng was onze volgende stop. We zagen direct dat de vele verhalen die we over dit dorp hadden gehoord waar zijn. Het is een schitterend gelegen dorp tussen een zeer mooi rotsgebergte. Het dorp zelf is zeer toeristisch en je kan hier van alles doen. De hele dag Friends kijken op een lig terras of opgaan in het nachtleven waar alle soorten narcotica en drank zijn te krijgen... wij wilden naar een guesthouse iets buiten deze drukte. We werden bij een tolbrug afgezet. Over deze brug moesten we heen om bij ons gewenste guesthouse te komen. Het werd Maylyn Guesthouse. Op deze plek werden we gelijk verliefd. We hebben een kleine huisje achteraan het complex. Ons huisje ligt in een heerlijke vlindertuin naast een enorm helder beekje. Wat een mooie setting! Het huisje zelf is simpel maar heeft alles wat we nodig hebben en dat voor slechts 50.000 Kip (4,49 euro) per nacht. We zijn door middel van een motor het gebied gaan verkennen. Na een gesprek met een Belgisch stel durfde Mark het wel aan om motor te leren rijden. Uiteindelijk viel het allemaal mee en hard kan je hier toch niet rijden. De wegen waren ontzettend slecht met kuilen en keien. Onze eerste bestemming was Patham Cave. Om bij de grot te komen moesten we eerste een steile klim omhoog maken over een pad wat je eigenlijk geen pad mocht noemen. Meer rots klauteren! De grot zijn we niet in geweest omdat het gewoon te donker was. Het uitzicht vanaf de ingang van de rots was echter meer dan de moeite waard. Hier hadden we een mooi uitzicht over de hele vallei. Hierna lekker wezen zwemmen in een koud beekje dat voor de grot langs ging. Heerlijk om na zo een warme klim even weer te kunnen afkoelen! Toen terug naar de motor en wat bleek... was onze achterband lek! We zijn de motor gaan duwen naar een reparatie winkeltje. Een duw van 15 minuten... warm!!! De band werd er hier snel afgewipt en de binnenband bleek niet meer te maken te zijn. Gelukkig was er een nieuwe binnenband aanwezig en deze kon erin worden gedaan. De kosten 3,60 euro. Waarschijnlijk zijn we enorm afgezet voor locale begrippen maar wij vonden dit al een koopje! Het duurde uiteindelijk een half uur voordat we weer onderweg konden. Daarna zijn we gereden naar de Poukham Cave. De entree van deze grot was erg mooi en lekker koel. Ook het zwemmen hier was weer super! We hebben hier echt enorm genoten. Vooral het springen van de hoge boom was voor Mark een feestje! Hierna nog een stuk de vallei in gereden om daarna terug te gaan naar het hotel. Het uitzicht in de hele vallei is echt schitterend! Beiden hadden we de smaak wel te pakken van het motorrijden dus we zijn de 2de dag weer op pad gegaan met de motor. Onze eerste stop was Chang cave. We moesten een steile trap omhoog om bij de grot te komen. Gewapend met een goede zaklamp gingen we de grot in. Wat bleek, de grot was helemaal verlicht. Het was een mooie grot en heerlijk koel! We besloten om niet meteen het water in te duiken maar om direct door te rijden naar Than Nam. Dit is een grot waar je met een tube (opgeblazen autoband) in gaat. Om er te komen moesten we eerst 10 km rijden. Mark kon het gas goed los gooien om eens te kijken hoe hard hij durfde. Nou we kwamen niet boven de 50 km per uur. Dit vonden wij hard genoeg. Om bij de grot te komen moesten we eerst het water over. Elk jaar wordt er een bamboe brug gebouwd over de rivier heen. Nu is de regentijd net begonnen en stond de houten brug al half onder water, dus met natte voeten kwamen we bij de overkant aan. Op een gegeven moment liep er een jongen met ons mee. Zonder iets te zeggen leiden hij ons naar de grotten. Onderweg zeiden we dat we graag naar Than Nam wilde en de andere 2 grotten niet hoefde te zien. Nou hij bracht ons eerst naar de andere grot met de mededeling dat Than Nam op de terugweg was. Nou dat wilde we niet dus op naar Than Nam. Daar aangekomen hebben we plaats genomen in de tube en hebben we ons voortgetrokken aan een touw door de grot. Erg leuk om zo in het water een grot te bekijken. Mark en ik hadden beiden een lampje op ons hoofd zodat we iets in het donker zagen, dit lampje werd gevoed met een accu die wij om onze nek mochten dragen. Er hingen aan de rotsen allemaal gloeiwormen. Aan het einde van de grot werden we door de jongen die met ons mee was gelopen in gesmeerd met klei. De grot was echt super en leuk om op deze manier een grot te verkennen. Nadat we ons hadden om gekleed zijn we onder begeleiding van onze jongen weer terug gelopen. Vijftig meter voordat we bij het dorp waren nam hij afscheid. Het afscheid verliep echter niet zo voorspoedig. Meneer dacht namelijk een kleine 20 euro te krijgen voor zijn verdienste. Wij hadden 2 euro in gedachten. Hij werd heel erg boos en na hem uit te hebben gelegd dat we niet om zijn begeleiding hadden gevraagd en hij niet vooraf een prijs had genoemd zijn we snel weg gelopen. Prettig is anders! Veilig aan de overkant van de rivier zijn we een boterham gaan eten. Omdat Vang Vieng bekend staat om de Tubbing moesten we natuurlijk even kijken of dit iets voor ons was. Na een blik te hebben geworpen op het vertrekpunt waren we er samen snel over uit dat we hier toch iets te oud voor waren. Langs de kant van de rivier zijn allemaal barretjes en harde muziek. Het is de bedoeling om daar dan te stoppen en je vol te gooien met drank. Nou dat is niet iets voor ons dus dat hebben aan ons voorbij laten gaan. We zijn in plaats van aan de drank te gaan een lekker bramenshake gaan drinken bij een organic farm. Met een volle buik zijn we op weg gegaan naar een waterval. De tocht er heen was erg mooi. We reden erg achteraf door dorpjes heen. Het laatste stuk was een hele uitdaging gezien er allemaal losse stenen lagen en we heuvel op en af moesten en sommige wel erg stijl waren. Maar de tocht was het zeker waard. Verscholen in het woud was een mooie waterval waar we een heerlijke douche hebben genomen. Erg lekker om op deze manier even af te koelen.

Onze laatste stop in Laos was Luang Prabang. De weg naar Luang Prabang was fantastisch mooi. We hebben genoten van de bergen, natuur en de dorpjes waar we door heen reden. De tocht was wel heftig en hobbelig maar het uitzicht maakte erg veel goed. Na een lange rit van ruim 7 uur kwamen we in Luang Prabang aan. We werden al opgewacht door iemand die graag wilde dat we naar zijn guesthouse kwamen. Nou een blik willen we natuurlijk altijd wel wagen. De kamer is erg mooi en heeft airco en beperkt wifi. Hier konden we ons wel in vinden en zijn hier dan ook gebleven. In Luang Prabang hebben we een stadswandeling gemaakt. Het was een mooie tocht, maar ook erg warm. We hebben verschillende tempels gezien en langs de rivier gelopen. Onderweg hebben we bij een straattentje een pannenkoek en een overheerlijke vruchtenshake gedronken. Dit proefde zeker naar meer, maar we zijn verstandig geweest en hebben het er bij eentje gelaten. Omdat ik in Luang Prabang jarig was hebben ik de avond voor mijn verjaardag al een lekker dinertje van Mark gekregen als verjaardagskado. We zijn gaan eten in een erg leuk restaurantje. Ook hier is in het drogen seizoen een bamboebrug. Echter was deze al ondergelopen en we moesten er dus met de boot naar toe. De plek was echt super. We zaten op kussens aan een verlaagde tafel tussen de bamboe, bomen en aan de rivier. Al met al een erg mooie en relaxte plek. We hebben beiden een schotel genomen met allemaal Laosaanse lekkernijen. Het was pittig maar erg lekker. Met name het gedroogde varkensvlees in sojasaus en sesam, was erg lekker. We hebben echt zitten smikkelen. Op de terug weg naar het hotel zijn we over de night market gelopen. Onderweg nog een Oreoshake met banaan gedronken (aanrader). In het hotel hebben we nog even geïnternet en toen snel slapen want de volgende dag was ik jarig!! Op mijn verjaardag waren we beiden erg vroeg wakker. Mark was al vanaf half 2 wakker en had het idee dat hij daarna niet meer heeft geslapen. We waren vast beiden erg zenuwachtig voor mijn verjaardag! Nadat Mark uitgebreid voor mij heeft gezongen zijn we gaan ontbijten. Het was erg warm buiten maar hebben ons wel gewaagd om een heuvel te beklimmen om de mooiste tempel van Luang Prabang te bekijken. Het uitzicht was het zeker waard. Na nog een aantal andere bezienswaardigheden te hebben bekeken is de dag iets anders gelopen dan gepland. We moesten pinnen, maar onze pas deed het bij geen enkele Atm. We besloten om eerst terug te gaan naar het hotel om te kijken wat er aan de hand was. Mark besloot nadat hij wat was afgekoeld alleen even verder te gaan om achter geld aan te gaan. Ik ben gaan geskyped met het thuisfront en verjaardagskaartjes gaan gelezen. Bedankt voor de vele kaartjes, deed me goed om te merken dat zoveel mensen aan mij hadden gedacht. Mark kwam na een uur helemaal verhit terug zonder geld. Hij bleek een paspoort nodig te hebben om geld te kunnen opnemen met zijn visacard. 15 minuten nadat hij binnen was begon het ontzettend hard te regenen. Het kwam met bakken uit de hemel. Toen het na een uur wat droger was gingen we opnieuw op pad voor geld. Kwamen we bij het kantoortje aan, bleek hij dicht te zijn. Grrr! Laatste optie was geld pinnen met de Visakaart. Gelukkig dat lukte! Toen was het tijd voor mijn verjaardagskado. Mark wilde mij een lekkere massage geven bij de beste toko van de stad. Doorweekt van de regen kwamen we eraan, bleek hij tot nader order dicht te zijn! Wat een tegenslag. We besloten dat ik mijn kado tegoed hou en zijn lekker naar de kamer gegaan. 's Avonds werd het gelukkig droger. We zijn gaan eten bij een BBQ restaurant. Dit was erg leuk en lekker. We kregen een pot met kolen in onze tafel gehangen. Daar kwam een schaal op te hangen waar bouillon in werd gedaan. In het bouillon werd groente gedaan en het vlees werd boven op de schaal gelegd. Het was erg lekker en leuk om Laosaans te bbq-en. Natuurlijk zijn we nog een rondje gaan lopen op de night market en jawel we hebben op de valreep nog wat souvenirs gekocht. We hebben ons klaar gemaakt voor de busreis naar China. We hebben 24 uur in de bus gelegen en de belevenissen en avonturen hiervan komen in ons volgende verhaal! Dus nog even geduld hebben!!

Groetjes Mark en Maaike

Wim (papa)

Lieve Maaike en Mark,

Wat een fantastische verhalen. Word er een beetje jaloers van. Fijn dat jullie regelmatig Skypen en dit soort verhalen sturen. Ik ben apetrots op jullie.
Kus

mieke

Maaik,Mark,
we lopen elkaar via Skype steeds mis. Ben al helemaal tevreden met jullie inspirerende verhalen. Volgens mij kom je nooit meer terug, als de wereld nog groter was geweest.
Altijd onderweg is ook een levensmotto. Dikke zoen

Tante Joke

Mark en Maaike,
Allereerst:Maaike nog gefeliciteerd!
Wat een verhaal weer,jullie kunnen toch nooit meer wennen aan ons kikkerlandje :)
Kus van mij.

Rianne t.B.

Maaike: nog gefeliciteerd met je verjaardag!! Bijzonder om dat in Azië te vieren. Ga je niet snel meer vergeten.
En wederom leuk om jullie verhaal te lezen. Ik ga zelf komende week een andere uitdaging aan: beklimming van de Alpe d'Huez...
Groetjes!

Hester

Ha,
Jeetje wat een verhaal. Ben mijn leventje toch wel erg saai te vinden. Heb net een weekend kermis in Bergharen (dus 1 feesttent en het hele dorp loopt uit) achter de rug..... was al een uitdaging ;)

Groetjes Hester

Eva

Wat een prachtig land Laos! Jullie verhaal roept heimwee op :-). Fijn om te lezen dat jullie er zo'n goede tijd hebben gehad! Wat een mooi, maar ook bizar plaatsje is Vang Vieng. We vonden het iets totaal onverwachts in zo'n groen en ongerept land.
Hele fijne tijd in China! Over 6 weken komen jullie weer eventjes naar Nederland. Kijk er naar uit jullie dan weer te zien.

Liefs Eva

trees butot

he mark en maaike
ontzettend leuk om jullie zo te kunnen volgen, verheug me er elke keer weer op.Gisteren even fijn met Hetteke en Mieke in Amsterdam koffie gedronken. en over jullie geprtaat natuurlijk.Knap van jullie om elke keer weer zo'n prachtig verhaal te schrijven. heel veel liefs en dikke zoen
trees

Marije

Ik ben er echt weer even voor gaan zitten. Wat een heerlijk leven!!

Sandy

Hey maaike en mark!
Wat een prachtige reisverhalen (ik heb de laatste 3 gehad, de rest ga ik zeker ook nog lezen)! Roept hele mooie herinneringen op! En jullie foto's...fantastisch!!
Wat een bijzonder mooie ervaring! En het einde is nog lang niet in zicht!;)
Heel veel plezier en leuk om jullie te volgen!

Groetjes,
Sandy

Toos

Lieve Maaike en Mark,

Nog een kus voor je verjaardag, ben zelf net terug uit Schotland dat was voor mij al een avontuur!!! Prachtige verhalen.

Kus Toos

Tanja

Hoi Wereldreizigers,

Hier een berichtje (weliswaar 3 weken later) dat we er een nieuwe wereldburger bij hebben! Onze dochter is met 38 weken en 6 dagen geboren op 3 juni 20.50, 3440 gram zwaar en 51 cm lang en luistert naar de naam Pascale (spreek je uit zonder de e, deze is alleen om aan te geven dat het om een vrouwtje gaat...!). Ik heb je wel gesmst (!) en uiteraard een kaartje naar jullie opgestuurd maarja dat gaat hem natuurlijk niet worden nu jullie in China zitten (wauw).

Maaike jij nog van harte gefeliciteerd (ben even van de aardbodem geweest maar nu weer terug op aarde).

De verbouwing vordert gestaag en kost een vermogen..haha maar oh wat wordt het mooi. Als jullie weer terug zijn moeten jullie beide maar gauw komen bewonderen en kunnen wij jullie helemaal uithoren over jullie reis (voor zover niet al door jullie op interney gezet).

Heel veel plezier nog,
Kus Tan & Fam