Mark en Maaike op wereldreis

India verkennen met Karel en G.E.K

Hallo allemaal,
Weer even een update uit India. Om te beginnen het gaat erg goed met ons. We genieten van wat we allemaal zien en mee maken. We hebben de afgelopen weken erg veel meegemaakt. Onze route na ons laatste stukje op onze site is de volgende geweest: Ahmedabad, Udaipur, Jodhpur, Jaisalmer, Bikaner en zitten nu in Jaipur. We hebben veel gereisd met bussen, die echt spot goedkoop zijn. Wat we daar allemaal in mee hebben gemaakt is niet te vergelijken met NL. Mensen zitten op de grond, spugen op de grond, etensresten worden op de grond gegooid en baby's dragen hier geen luiers, dus die poepen en plassen op plekken waar even later weer iemand zit of ligt! Wel even wennen. Mark en ik zijn soms echt een attractie. Mensen in een bus kunnen je 5 minuten aankijken zonder iets te zeggen. Ik weet nu wel hoe een dier zich voelt in de dierentuin.

Buiten dat het land soms een beetje anders is dan NL, maken we ook hele mooie en leuke dingen mee. We hebben genoten van onze dagen in Udaipur. Deze romantische stad wordt beschreven als het hoogte punt van Rajasthan. Ze hebben de film Octopussy van James Bond hier ook opgenomen. Zoals jullie wel weten zijn koeien heilig in India. Ze lopen echt overal. Nou Mark wilde graag een koe op de foto zetten. In eerste instantie maakte hij een foto van een paar schoolkinderen (meisjes). Daarna wilde hij een foto maken van de koe, deze was hier echter niet van gediend dus kwam zij op hem en de meisjes af. Mark de held die hij zegt te zijn verschool zich achter de schoolmeisjes. Bij de tweede aanval nam Mark toch wel de beschermde rol op zich en mochten de meisjes achter hem gaan staan. Mark werd uiteindelijk gered door een man die stopte met zijn scooter en een steen op de grond gooide! Twee dagen later ben ik door dezelfde koe aangevallen. Zij schaafde met haar hoor over mijn arm. Een kleine schaafwond en een blauwe plek was het resultaat. Mark was op dat moment toch iets slimmer. Toen hij de bewuste koe zag stak hij direct de straat over. Nu kijken we beiden beter uit voor de heilige koe!

In Jodhur hadden we een kamer met uitzicht op het fort . Dit fort was in een woord echt schitterend. Het fort ligt aan de rand van de oude stad op een heuvel. Het is één van de bekendste en grootste vestigingswerken in India. Jodhpur wordt ook wel de blauwe stad genoemd. Heel veel huizen zijn blauw geschilderd (tegen de warmte en tegen de insecten). Voor ons geeft het vooral een mooi uitzicht over de stad.

Onze busrit naar Jailsalmer was echt een ramp. Het busstation zag er niet uit maar de bus al helemaal niet. De stoelen zaten met touwen vast anders zouden de rugleuningen los zitten. Het stonk en was echt vies. Toen we de tassen achterin de bus wilde leggen zei de chauffeur dat het 20 roepie zou kosten. Nou dat is niet de bedoeling! We hebben dit geweigerd met als gevolg dat we niet gerust waren over onze bagage. We weten niet hoeveel mensen er in de bus gingen, maar het waren er veel. We maakte zoveel stops dat we niet eens door hadden dat dit een plasstop was. Nou toen het probleem plassen. Ik wilde de bus uit, maar zeker 50 man wilde de bus in! Nou dat ging niet. Uiteindelijk zou Mark bij de bus blijven om ervoor te zorgen dat hij niet weg reedt. Ik heb maar geplast achter een huis en bij de koeien. Mark is ook maar snel gegaan. Jaisalmer's skyline wordt gedomineerd door een gigantisch fort dat al van verre boven de stad uit rijst. Jaisalmer heeft het meeste weg van een heel groot zandkasteel, Jaisalmer wordt dan ook wel de gouden stad genoemd. Als een van de weinige in India is het Jaisalmer fort nog bewoond. Het fort bestaat uit een wirwar van straatjes waarin we dan ook vele malen op net een iets ander straatje uitkwamen als dat wij verwachten. Jaisalmer ligt aan de grote Thar woestijn, dit is overigens geen Sahara maar meer een soort park de hoge Veluwe. Het uitzicht vanaf het fort over de Thar woestijn was even goed erg mooi om te zien!

Even nu de verklaring voor onze titel van dit verhaal: India overland met Karel en G.E.K. Mark en ik hebben een kameelsafari gemaakt. We werden tijdens de safari begeleid door twee kameeldrijvers. We gingen op tour samen met twee Franse meiden. Mark vond het opstappen op de kamelen erg grappig. De kameel gaat voor je op de knieën, dan kun je opstappen en als ie dan weer gaat staan zit je toch echt wel een enorm eind in de lucht. Samen met de kameelbestuurder hobbelde we lekker door de wijde woestijn. Op de eerste dag reden we ongeveer 3 uur langs traditionele nomadendorpen. Ons is wel duidelijk geworden dat we veel geluk hebben gehad dat onze wieg niet hier heeft gestaan. Dan maakt het je kansen in het leven toch wel een stuk kleiner. De kamelendrijvers wisten met weinig ingrediënten heerlijke gerechten voor ons te koken. Na lekker gegeten te hebben en lekker bij het kampvuur te hebben gezeten zijn we rond 22.00 uur gaan slapen. Heerlijk onder de sterrenhemel, overigens wel op een matras en onder lakens en dekens. Dat maakte het redelijk comfortabel en lekker warm. 's Nachts heb ik heerlijk genoten van de sterrenhemel. Mark heeft 2 vallende sterren gezien! We hebben overigens onze twee kamelen G.E.K. (Gigantisch Eigenwijze Kameel), deze was van Mark, en Karel genoemd. Ze luisterden voor geen meter. We reden overigens niet op kamelen maar op dromedarissen dus mogelijk was dat de verklaring van het slechte luisteren?!?

Onze reis naar Bikaner verliep voorspoediger dan onze andere reizen. We gingen met de trein maar er waren bijna geen passagiers. In Bikaner komen weinig toeristen. Hebben daar een pashmina doek gekocht. Dit was in een textielfactorij. We waren de eerste klanten. Wanneer je de eerste klant bent en als je ook nog op zaterdag komt betekent dat korting omdat de eerste klant dan geluk brengt voor de rest van de dag. Alle doeken in alle prijsklassen werden ons geshowd. Het doek die wij mooi vonden kosten 600 euro. Uiteindelijk hebben we een hele mooie doek gekocht en afgedongen van 125 euro naar 71 euro. We hebben een hele goeie deal gemaakt denken we

Laughing
. De reden dat we naar Bikaner zijn gegaan was de rattentempel in Deshnok. Dit is een tempel met duizenden los lopende ratten. Het verhaal gaat dat elke rat een gereacineerde verhalenverteller is. Als er een rattenhemel is dan is dat in Deshnok. Deze ratten krijgen alles wat hun hartje begeerd. Echt heel bijzonder. Het brengt je geluk als een rat over je voet loopt. Helaas is dit niet gebeurd
Wink
!

Even afsluiten met wat lekkers! Zoals sommige van jullie wel weten zijn Mark en ik soms wel een beetje een zoetekauw. Nou in verschillende plaatsen hebben we dan ook lekkere en mindere lekkere snoepjes/zoetwaren geproefd. Ik zal proberen om het te beschrijven:
* Jalebis: dit is gefrituurde suikersiroop. Het is heel zoet onze kiezen vielen bijna uit onze mond.
* Malpuva: dit zijn overheerlijke flensjes met saffraan saus en staan op nummer 1 bij ons.
* Mawa ladoo: wat het is weten we niet precies maar het heeft de grootte van een golfbal, is bruin, er zitten nootjes en honing in. Was wel lekker.
* Jawa: zijn gele draadjes die erg lekker en zoet smaken.

Nou dit was het even voor nu! Leuk dat we zoveel reacties krijgen. Tot snel maar weer!!

Groetjes Mark en Maaike

Marije

Wat een bijzonder verhaal! Wat een leven! Fijn dat jullie saampjes zo genieten.

Eva

Lieve Maai en Mark,

Wat leuk om zo uitgebreid jullie avonturen te kunnen volgen! Wat maken jullie veel mee! Kamelen, ratten en baby's die het gewoon laten lopen :-). En die busreizen, wat een avontuur. We zijn erg benieuwd naar enkele foto's.

We hopen jullie binnenkort ook te spreken. Skype is al geinstalleerd, maar ik moet het geluid nog even regelen.

veel plezier! Hier trouwens alles goed!

Liefs Eva

Rik Knipschild

Prachtig verhaal weer. Wat maken jullie toch een hoop mee. Na al die busverhalen van jullie kan ik het OV in Nederland ook weer iets meer waarderen.

Have fun!

Rik

Rianne t.B.

Hee Maaike en Mark!

Wat hebben jullie weer veel mooie belevenissen met ons gedeeld. De vieze busrit, slapen onder de sterrenhemel, aangevallen door een koe... Volgende keer maar iets lekkers voor 'm meenemen, dan is hij vast liever voor jullie.
Veel plezier!!!

Groetjes Rianne

mieke

ik kan mij helemaal inleven in jullie beschrijvingen en de dingen waar je van geniet. Jullie maken je reis en ik reis mee.(lekker goedkoop) Liefs Mieke

Toos

Ben wel een beetje jaloers op jullie blijf die mooie verhalen vertellen dan genieten we allemaal mee. Kus Toos

Henriette

Hoi! Wat een spannende reis, volgens mij kun je elk ander land aan als je in India bent geweest. Stoelen die los zitten, babies zonder luiers, plaspauzes zonder plee en koeien die aanvallen. Ik kijk met iets meer ontzag naar die beesten bij ons in de wei, al vertrouwde ik ze toch al nooit helemaal. Of zouden de heilige koeien nog iets gevaarlijker zijn? Heerlijk om jullie verhalen te lezen! Jullie goeie reis verdeden geniet ervan! henriette

monique

Ha Maai & Mark, bedankt voor jullie update........indrukwekkend om te lezen; wat een belevenissen!! Nog helemaal gezond met al die 'extra invloeden' om jullie heen? Hele mooie reis verder en tot de volgende keer!!liefs monique

trees butot

He Maaike en Mark
Jullie krijgen heel wat op je bordje zo te lezen.Erg leuk je verhaal te lezen, verheug me al op de volgende editie!
Groet en zoen en veel genieten van Jort Nils en Trees

Erik

Wouw, wist niet dat koeien zo gevaarlijk konden zijn. Gelukkig is het "vrij" goed afgelopen. Jullie hadden vast geen billen meer over naar zo'n lange kamelen tocht. Ben benieuwd naar alle foto's die jullie gemaakt hebben.

Wel super leuk om zo jullie avonturen zo te volgen.

Groetjes, Erik.

Susan Nijenstein

Wat een prachtige verhalen en leuk om zo met jullie mee te mogen reizen. Geniet van de wereld!
Groetjes, Susan

Fam. de Lange

Hoi Mark en Maaike,

Wat een fantastische verhalen en mooie foto's: jullie zien eruit alsof jullie "daar" op jullie plek zijn!

Doe voorzichtig en laat ons nog heel vaak genieten van jullie verhalen en foto's.

Kus Tan & Fam

Suus Manpower

Heee Mark,

Wat een super gave dingen maak je mee!!! Heerlijk onder de sterren hemel slapen! Maar die ratten....dat kan ik echt niet aan;-) Wij hebben ook onze reis geboekt, 22 april tm 25 mei zitten we in Nepal. Heb er zo n zin in!!! Heel veel plezier nog en GENIET!!!!!!!!!

Liefs

Claire Manpower

Hey Aventuriers!!

Wat een verhalen, ja die zetten je inderdaad met beide benen op de grond... Fijn dat jullie flink aan het genieten zijn. Ik reis op afstand met jullie mee :-)

Groetjes, Claire